2 Mart 2013 Cumartesi

Ahh Selanik.. Αχ Σαλονίκη μου...

Selanik.. Kordonu, havasi,denizi, kizi ile Izmir'in ikizi.



Kucuktum adini ilk duydugumda.

Annem ogretmen oldugu icin o okuldayken beni ananemin evine birakirdi. Ananemler... Kisin soba ustunde isinan caydanliktan sobaya dusen suyun tis tis sesleri, buyukbuyuk babamin taradigi Celal Bayar benzeri kaslari - ki benzerligi soylendiginde cok sinirlenirdi- , hamurisleri, aci biberli fasulye corbasi,  duvarda asili iki resim. Biri Ataturk, digeri Ecevit, isimlerinin sonuna "hanim"takisi eklenmis komsu teyzeler, limon kolonyasi kokusu bir de yunler, tiglar, orgu sisleri..   Beni ayiplamayin adini ilk duydugum zamanlar  tam da bu zamanlar iste. Selanik orgusu diye bisey vardi ve pek modaydi.

Sonralari buyukbabamin dizinin dibinde "muhacir" oykulerini dinlerken  Selanik'in bir orgu modelinden daha cok;  uzaklarda kalmis guzel bir sehir  oldugunu ogrendim. Daha ilkokula baslamamistim.

Okumayi ogrendikten sonra ansiklopediler cevirmeye basladim. Haritalarda ufacik dolma parmaklarimla gezdim, bayraklarin renklerini, ulkelerin baskentlerini  ezberledim. Insan bilemez tabi harita uzerinde "temsilen " gezdigim o yerleri bir gun gelip de surekli ziyaret edecegim. ( Bu bendeki cografya, gezi, atlas meraki baska bir yazinin konusu olsun bu arada )

Ah Selanik nerden bilirdim seni bu kadar sevecegimi?

Carsamba- persembe gunu geldi gecti. Sergi bitti, ben cuma gunu sabah 8 otobusuyle evime donme  niyetiyle yola ciktim. Taksi beni ucu ucuna yetistiremedi, dakika farkiyla otobusu kacirdim. Ama demek ki bu bir isaret, sehir beni birakmak istemedi. Yasasin!. Bavullar emanete, ben ilk belediye otobusuyle sehir merkezine.. Sabah daha 8:30. Elimde profesyonel olmayan fotograf makinasi , Selanik, sabah esintisi,mis gibi hava.

Siz olsaydiniz ne yapardiniz? Ben yurudum yurudum fotograf cektim.  ( buraya kadar okuyanlari uyarayim, cok fotograf, uzun yazi var ona gore )


Otobusten iner inmez saga dogru kivrilip Aristoteles meydanina dogru yurumeye basladim. Ise yetisme telasindaki insanlarin arasinda  sabah turisti edasiyla  yurumek -en azindan benim icin- keyifliydi.



"Ax Ellada s'agapao" yani "Ah Yunanistan seni seviyorum" yaziyor. Mart 2011'de  Selanik'te yasamini yitiren Manolis Rosoulis'in bir sarkisi ama binaya neden asildigi ve ofisin ne oldugu  hakkinda bir bilgim yok.. Selanik'te yasayan arkadaslar bir zahmet biliyorsaniz yorumlarinizda yardiminizi beklerim.


Hem Aristoteles meydanini hem de ona dogru inen bu caddeyi cevreleyen binalarin estetigi muhtesem. Ben detay insaniyim. Her seferinde baska bir detay yakalamak cok eglendirici..


Terkenlis Selanik'in en eski pastanelerinden bir tanesi. bizim paskalya coregi diye bildigimiz corek ile unluler.  Keske fotograflardan koku almak mumkun olsaydi da cevreye yayilan o coreklerin kokusunu simdi siz de alsaydiniz. Yakin plan almak istedim ama henuz vitrin duzenlemesini yapmamislardi. 




En sonunda meydana ve oradan da denize ulastim.



Sergi su arka planda gorunen liman binalarindan birindeki kafede yapildi.. 


Ve denize bir selam cakip gerisin geri merkeze geri dondum. Madem vaktim var bir kahve iceyim, belki kumas alirim. 


Kahvemi karton bardakta aldim, disari cikip fotograftaki simitciden de bir simit aldim, kahveme katik yaptim. Sohbet ede ede karsilikli ictik.. Burada simitin adi; kuluri. Simitcinin adi Pavlos. Ve tabii ki  cogunluk  Yunan vatandasi gibi  frappesini  hupletiyor.

Sonra geze geze ne zamandir aradigim puantiyeli keten kumas satan bir yer buldum. Turk oldugumu ogrendiklerinde daha gecen hafta Istanbul'da olduklarini soyleyip ne kadar misafirperver oldugumuzdan dem vurdular. Aslinda burada da  ayni misafirperverlik soz konusu. Bu arada kumascinin adi da Pavlos imis. Her gordugumun adini sormuyorum tabii ki sonra postayla kumas gonderebilir misin diye sordugumda adamcagiz kartini verdi oradan gordum :)

E bu kadar lafi gec sergi nasil gitti diye soranlara gelsin cevabim. Direk satis beklentim yoktu krizden oturu ama gene de satisim fena degildi. Daha cok olarak amacladigim uzere siparis aldim , dukkan sahipleri ile coklu satis icin anlastim, aklima turlu turlu  fikirler geldi, yeni stand arkadaslarim oldu, Selanik'te yasayan arkadaslar ( Yelda, Yelda, Yasemin, Bihter, Nur, Gorkem, Talar, Sibel, Nese Abla ) standimizi ziyaret etti hasret giderdik, gulustuk, eglendik..   Nil son dakika ziyareti ile yorgunlugumuzu aldi, gulmekten karnimizi agritti :)  Bahar sagolsun gene bana evini acti, Aris'in kuzenleri bu sefer bizzat gelip neden bizde kalmadin diye posta koydular .. :)

Son fotograflar da sergiden gelsin o zaman:

Sergide bir de sac tasarimi sovu vardi. Isteyenlerin sacina boyle seyler yaptilar. Ben istemedim :) 

Denizi de karsimiza aldik, keyfimize diyecek yok. 



Dukkani actik bekledik :)
Son bir kelam daha.. 

Selanik seni seviyorum. Orada yasamasam bile en azindan yakinindayim. Ne mutlu bana ki  gelip gidip hasret giderebiliyorum .

Bir sonraki randevuya kadar kendine iyi bak. 










28 yorum:

  1. Dilara'cim eline saglik cok guzel anlatmissin Selanigi. Cogu sabahlar ben de senin yaptigin gibi erkenden geziyorum sehri boyle.Gercekten sabahin guzelligi ayri , aksamin guzelligi ayri. Bir daha gelisinde bana haber ver seninle beraber turlayalim sehri.

    YanıtlaSil
  2. Anlastik Nese Ablacim.. Ben yukaridaki eski sehir tarafini hic gormedim hala biliyor musunuz? Bir dahali sefere erkenden bulusup turlariz.. Sabahlari disari cikmaya , mis gibi kokusunu icime cekmeye bayiliyorum.
    Begenmeniz ayrica cok hosuma gitti, sagolun..

    YanıtlaSil
  3. Harika anlatmışsın Selanik`i, havasını içime çektim okurken:)
    Sen yazınca hatırladım Selanik örgüsü modelini, bizde de pek yapılırdı örgü işleri.
    İki kere Pavlos`la tanışmak şans getirir mi dersin?
    Standın her zamanki gibi "al beni" diye bağırıyor:) Umarım siparişlerin de çok olmuştur.
    Evine hoş geldin:)

    YanıtlaSil
  4. Semi yarim saat arayla iki kere Pavlos ile karsilasmak bilmiyorum ki sans getirir mi? :) Umarim ki getirsin.
    Stand iyiydi evet ama bir dahaki sefere portatif bir stand yaptirip onunla gidicem. Otobuste de tasiyabilecegim, acilir-kapanir pratik ve de albenili birsey olmali. Azicik googlelayayim biraz da kafayi calistirayim sanirim bulurum.
    Siparisler iyiydi, onumu biraz gorebiliyorum artik :)
    Evim evim evcegizim sen bilirsin halcegizim.. 2 kedi , bir adet koca , bir suru de utu ve camasir ile emir ve goruslerime hazir beni beklemis.

    YanıtlaSil
  5. İçim açıldı resimlere bakarken ve okurken. Umarım bir gün ben de oraları görme fırsatı bulurum :)Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) tesekkur ederim. Umarim en yakinda ozellikle de bir bahar mevsiminde gelirsiniz. Cunku bence her sehrin en guzel mevsimidir bahar.

      Sil
  6. Cidden İzmir'e çok benziyor. O Selanik örgüsü de pek zordur :)
    Senin stand cıvıl cıvılmış, pek güzel.
    Sevgiler yolluyorum, mesajını okudum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hic geldiniz mi bilmem eger gelmediyseniz artik yesil pasaport sahiplerine vize istemiyor Yunanistan. Oyle uzaktan olmaz gelin birlikte gezelim :)
      Benden de sevgiler size..

      Sil
  7. Oğlum çarşamba günü Selanik'e gidecek. Liseler arası bir toplantı için ve 3-4 gün orada bir öğrenci ailesinin yanında misafir olarak kalacak. Bilen herkes Selanik'te Türkler'in çok sıcak karşılandığını söyledi, o yüzden içim rahat. Sizin yazınızı okumak da iyi geldi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sezer Hanim eminim oglunuz da Selanik'i cok sevecek. Terkenlis pastanesinden kendinize Paskalya coregi ismarlamayi unutmayin. Yukselen milliyetci akima ragmen Selanik'te simdiye kadar Turklere karsi kotu bir muamele duymadim. ( Ara sira Ataturk'un Evi'nin onunde yapilan gosterileri saymiyorum cunku onlari da asiri milliyetciler yapiyor. ) Dolayisiyla iciniz gercekten rahat olsun. Ataturk'un Evi demisken hemen karsisinda Smirni hediyelik esya magazasi var. Sahibi Yelda iyi arkadasimdir. Eger oglunuzun sorulari olursa once konsolosluk sonra Yelda :)
      Iciniz rahat olsun :)

      Sil
    2. Ah !Ata'mızın şehri Selanik ... Çok özlerim seni , üç kere gitmişliğim var ama doyamam ayaklarım çeker hep ...

      Sil
    3. Teşekkür ederim. Şu an orada kendisi. Keyfi iyiydi:) Hediyelik eşya dükkanını ve Paskalya çöreğini söyleyeyim hemen:)
      Ben de oralarda olmak istedim şimdi:) Aslında Nisan ayında okulumuzun gezisi var. Bakalım, ayarlayabilirsek istiyorum aslında. Tekrar teşekkürler

      Sil
    4. Evet evet mutlaka bir paskalya coregi ismarlamalisiniz Terkenlis pastanesinden. Aristoteles meydaninda hemen bulur zaten.
      Nisan ayinda benim urettiklerimden bir bolumu de Smyrni 'de yani konsoloslugun yanindaki hediyelik esya magazasinda satisa baslayacak. Belki siz gittiginizde orada olurlar :)
      Eger gelirseniz eminim cok seveceksiniz Selanik'i.. Dikkat edin bagimlilik yapmasin..

      Sil
  8. Yürek Selanik diye atar hep :)

    YanıtlaSil
  9. ne güzel anlatmışsınız çocukluk günlerini ,Selaniği ve keşfettiğiniz detayları.görmeyi çok istediğim yerlerden biri.haziranda ihtimal makedonya dan sonra geçeceğim oraya.küçük bir engelim var kaldırabilirsem tabiki.keyifli pazarlar diliyorum.sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alanay Hanim cok tesekkur ederim. :) Kendi gozumden ne gorduysem anlatmaya calistim.. Makedonya'dan Yunanistan'a girislerde sinirda problem cikartiyorlar mi bilmiyorum. Isterseniz bir sorun sonra surprizle karsilasmayin.
      Ben de size keyifli pazarlar diliyorum.
      Sevgiler

      Sil
  10. Ne güzel! Hep gidelim diyoruz, olmuyor. Bir sonraki geçişimizde inşallah artık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. HAnde'cim demek ki bri gunluk durak yapmak lazim :) Selanik bu duragi hakeden bir sehir.
      Bir sorum var, leylaklari sever misin?
      sevgiler

      Sil
  11. Ne güzel olmuş,otobüsü kaçırmanız,bu sayede biz de gezmiş kadar olduk :) Bazı kareler gerçekten aynı İzmir,çok güzel bir şehir.Ben istememe rağmen halen gidemedim ama oğlum her yıl gider arkadaşlarını görmeye .

    YanıtlaSil
  12. Ben bayagi bir yazmistim gitmedi zannedersem!

    Ozetle sudur: sen kendi kendine vakit ayirmayinca Selanik kozmik sakaciyla sana celme takmis :-) Iyi de olmus, aslinda biraz kendi isteklerimiz dogrultusunda hareket etsek hersey farkli olacak hayatimizda degilmi?

    Neyse, islerin yolunda gitmesine cok sevindim, eskiden Oslemsiz Yunanistana gitmem diyordum simdi seni gormeden donmem diyorum ustune :-)

    Ayrica bir bu kadar yazi bir bu kadar daha resim olsa doymazdim ben bu post'a!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yunanistan'a Ozlemsiz gidilmez, Dilos'u gormeden donulmez! :)))

      Sil
  13. GELMİŞ GEZMİŞ KADAR OLDUM AĞZINIZA SAĞLIK. KEŞKE BENDE ORADA OLSAYDIM BİLE DEDİM... BİR İZMİRLİ OLARAK ÇOK HAKLI OLDUĞUNUZU FARKETTİM ÖZELLİKLE DENİZ KIYISI NE ÇOKTA BENZİYORMUŞ İZMİRİMİZE... PASAPORTA... AYRICA SON FOTOĞRAFTA GÖZDEN KAÇIRILMAYACAK GÜZELLİKTE EMEKLERİNİZ İÇİNDE HARİKASINIZ ELİNİZE SAĞLIK DİYE EKLEYİVEREYİMM :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Izmir'in ikizi diye bos yere demiyorlar. Ayni derecede de keyifli hem .
      Begenileriniz ve guzel elestirileriniz icin de icten tesekkurler..

      Sil
  14. Dilaracım, Selaniği ben de sevdim. iyi ki otobüsü kaçırmışsınız.
    Bohçadan çıkanlarla sergiye katılanları mest etmişsinizdir.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sare'cim aynen.. Yasam bana o sabah guzel bir oyun oynadi. Ben hic hosnutsuz degilim.
      Eh begendiler almayanlar da tebrik ettiler :))
      Benden de sevgiler..

      Sil
  15. Selaniği görmedim ama gerçekten İzmir'e çok benzediğini duydum.Ve resimlerden de gördüm,hele serginizin yapıldığı yerin resmi,aynı pasaport iskele gibi inanamadım.Ne iyi yapmışsınız da gitmişsiniz.Allah içinize sindirsin.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...